Länkar:
Resultatet av projektet är en bärplansbåt utan överbyggnad. Tekniken som använts möjliggör transport av en person i 13 knop med en motoreffekt på bara 4 hk. Med justeringar och kritiska delar utvecklade för ändamålet, exempelvis propellern, borde den kunna gå i 15 knop. Båten som byggts skall inte ses som den slutgiltiga, säljbara produkten, utan som teknikdemonstrator.
Tack vare samarbetet med Industridesign på Konstfack har även en tilltalande form tagits fram. Formen visar hur en massproducerad farkost skulle kunna te sig. En modell av den formgivna båten ställdes ut på Båtmässan i Älvsjö där den väckte stor uppmärksamhet. Även media har visat stort intresse för Kaimaranen som har varit med i tidningar och på ABC Nyheter (lokalnyheter Stockholm). Även tv-programmen Hjärnkontoret och Kunskapskanalen har gjort reportage om projektet.
Kaimaran verkar vara ett miljövänligt alternativ för enmanstransporter i framtiden. Om pendlingstiden blir den samma som via land men bränsleförbrukningen mindre skulle Kaimaraner kunna minska koldioxidutsläppen markant.
Contact:
Jakob Kuttenkeuler, jakob@kth.se
Stefan Hallström, stefanha@kth.se
|
|