THIS SITE IS AN ARCHIVED COPY FROM JUNE 2006 - PLEASE VISIT http://www.agilis-car.org FOR CURRENT STATUS OF THE PROJECT
Koncept
Ett trehjuligt koncept har valts för bilen. Bilen styr, driver och bromsar på det enda bakhjulet. Denna lösning har valts för att kunna minimera frontarean och även luftmotståndet då kroppen får en slankare form. Eftersom man valt att ha tre hjul minskas även förluster i kullager. Trehjulslösningen innebär även större utmaningar konstruktionsmässigt framförallt i form av stabilitetsberäkningar och tester.

hjulplacering
Hjulens placering i bilen

Hjulupphängning
För att minimera rullmotståndet krävs väldigt noggranna justeringar av hjulets position. På grund av detta kommer framaxeln att göras flexibel så att man kan ställa in vinklarna efter att axeln har monterats i bilen. Även bakgaffeln kommer att vara flexibel för att man ska kunna korrigera stabiliteten genom att ändra gaffelns så kallade rake och trail. Höga krav ställs på konstruktionen av bakhjulsupphängningen eftersom motor, transmission och bromsar alla ska monteras på gaffeln. Eftersom förlusterna i hjulupphängningen måste minimeras finns ingen stötdämpning monterad i bilen.

framvagn
Framvagnen är konstruerad så att hjulinställningarna lätt kan justeras

Broms, fälgar och nav
Alla bidrag i Shell Eco Marathon rullar på specielltillverkade däck från Michelin. Utifrån dessa kommer fälgar och nav att tas fram. Bromsar konstruerade för racingcyklar kommer att användas för att hålla vikten nere.

baksving
Motor, transmission och styrning sker på bakhjulet