Koncept
Ett trehjuligt koncept har valts för bilen. Bilen styr, driver och bromsar på det enda bakhjulet. Denna lösning har valts för att kunna minimera frontarean och även luftmotståndet då kroppen får en slankare form. Eftersom man valt att ha tre hjul minskas även förluster i kullager. Trehjulslösningen innebär även större utmaningar konstruktionsmässigt framförallt i form av stabilitetsberäkningar och tester.
Hjulens placering i bilen
Hjulupphängning
För att minimera rullmotståndet krävs väldigt noggranna
justeringar av hjulets position. På grund av detta kommer
framaxeln att göras flexibel så att man kan ställa in
vinklarna efter att axeln har monterats i bilen. Även
bakgaffeln kommer att vara flexibel för att man ska kunna
korrigera stabiliteten genom att ändra gaffelns så kallade
rake och trail. Höga krav ställs på konstruktionen av
bakhjulsupphängningen eftersom motor, transmission och
bromsar alla ska monteras på gaffeln. Eftersom förlusterna
i hjulupphängningen måste minimeras finns ingen
stötdämpning monterad i bilen.
Framvagnen är konstruerad så att hjulinställningarna lätt
kan justeras
Broms, fälgar och nav
Alla bidrag i Shell Eco Marathon rullar på
specielltillverkade däck från Michelin. Utifrån dessa
kommer fälgar och nav att tas fram. Bromsar konstruerade
för racingcyklar kommer att användas för att hålla vikten
nere.
Motor, transmission och styrning sker på bakhjulet