Monocoque
Med monocoque menas att bilen har ett skal som bär upp alla laster. En vanlig bil har vanligtvis ett chassi som är lastbärande och en kaross som ger bilen dess form. Denna konstruktion är betydligt tyngre än en monocoquekonstruktion. Avancerade tävlingsbilar, exempelvis F1-bilar, är uppbyggda kring en monocoque.
Hållfasthetsanalys av monocoque med hjälp
av Finita Element Metoden.
Aerodynamik
I och med bilens trehjuliga koncept kan man låta kroppens
bakre ände vara smalare än den främre vilket ger en
aerodynamiskt gynnsam form. Bilen har även en hög
markfrigång för att minska förluster på grund av
interferens med vägen. Nyligen presenterade ett forskarteam
från KTH banbrytande forskning inom aerodynamik. Genom att
strategiskt placera små cylindriska element på en
aerodynamisk kropp kan man minska det totala luftmotståndet
väsentligt. Agilis Eco Car använder sig av dessa
forskningsresultat för att minimera luftmotstånd och därmed
bränsleförbrukning.
Bilens konceptuella utseende
Lättviktsdesign
Bilen är tillverkad i en kolfiber/epoxi komposit, ett
material som används för att bygga stridsflygplan,
racingbåtar, supersportbilar etc. För att dimensionera
monocoquen använder man sig av datorsimuleringar och
materialprover. Simuleringar visar att monocoquen klarar
laster på 500 kg men har en vikt på endast 3.6 kg. Målet
för bilens totalvikt är 30 kg.