THIS SITE IS AN ARCHIVED COPY FROM JUNE 2006 - PLEASE VISIT http://www.agilis-car.org FOR CURRENT STATUS OF THE PROJECT
Monocoque
Med monocoque menas att bilen har ett skal som bär upp alla laster. En vanlig bil har vanligtvis ett chassi som är lastbärande och en kaross som ger bilen dess form. Denna konstruktion är betydligt tyngre än en monocoquekonstruktion. Avancerade tävlingsbilar, exempelvis F1-bilar, är uppbyggda kring en monocoque.

chassi_fem
Hållfasthetsanalys av monocoque med hjälp
av Finita Element Metoden.

Aerodynamik
I och med bilens trehjuliga koncept kan man låta kroppens bakre ände vara smalare än den främre vilket ger en aerodynamiskt gynnsam form. Bilen har även en hög markfrigång för att minska förluster på grund av interferens med vägen. Nyligen presenterade ett forskarteam från KTH banbrytande forskning inom aerodynamik. Genom att strategiskt placera små cylindriska element på en aerodynamisk kropp kan man minska det totala luftmotståndet väsentligt. Agilis Eco Car använder sig av dessa forskningsresultat för att minimera luftmotstånd och därmed bränsleförbrukning.

konceptuell_cad
Bilens konceptuella utseende

Lättviktsdesign
Bilen är tillverkad i en kolfiber/epoxi komposit, ett material som används för att bygga stridsflygplan, racingbåtar, supersportbilar etc. För att dimensionera monocoquen använder man sig av datorsimuleringar och materialprover. Simuleringar visar att monocoquen klarar laster på 500 kg men har en vikt på endast 3.6 kg. Målet för bilens totalvikt är 30 kg.